Stworzenie nowego szkolnego ogródka w SP3

Od października 2023r. został wdrożony plan stworzenia ogródka szkolnego z ziołami, warzywami i kwiatami.

Prace rozpoczęły się od przygotowania podłoża pod ogródek. Pan Sławomir Biały zadbał o wysiew i rozsady roślin, a także przygotował specjalne, drewniane skrzynie do tego służące.

Pani Katarzyna Łoś wykonała specjalne tabliczki wykorzystując drukarkę 3d

Zaprzyjaźniony majsterkowicz,  pan Waldemar Kowalczyk, wykonał dla nas przepiękne drewniane budki dla ptaków, które są ozdobą naszego placu zabaw dla dzieci, stanowiąc część ogródka.

Koordynacją prac w ogrodzie oraz przygotowaniem podłoża, wysiewem nasion, sadzeniem roślin, pracami pielęgnacyjnymi w ogrodzie, malowaniem skrzyń, zajął się zespół świetlicowy.

W ogródku w tym roku zakwitną: słoneczniki, maciejka, astry, dalie, ostróżki, mieczyki, aksamitki, cynie, itp. Oprócz kwiatów pojawią się także zioła i warzywa.

Ogródek został wykonany od podstaw. Wiele z  roślin będziemy mogli podziwiać przed wakacjami, a część również po wakacjach.

Szkolny ogródek to same korzyści m.in.:

  • Przybliżenie bogactwa rodzimej flory i fauny- poznanie gatunków zwierząt, jakie mogą potencjalnie mieszkać w ogrodzie
  • Wzbogacanie szkolnego ogrodu w nowe elementy- dosadzanie nowych roślin dekoracyjnych
  • Wykształcenie nawyku podglądania świata przyrody i rządzących nią praw
  • Wykazanie, że człowiek jest elementem bioróżnorodności, mającym ogromny wpływ na jej stan
  • Rozwijanie kreatywności, uzdolnień plastycznych, wrażliwości artystycznej dzieci i młodzieży
  • Rozwijanie różnorodnej percepcji w procesie obcowania z naturą, wyczulenie na zapachy, smaki, kolory i dźwięki, odkrywanie struktury i faktury- rozwijanie zmysłu obserwacji
  • Dostarczenie różnorodnego materiału do poglądowego nauczania na wszystkich etapach edukacyjnych

Ogród szkolny to żywa pracownia, w której uczniowie mogą prowadzić wspaniałe badania, eksperymenty oraz obserwacje, gdzie mają zapewniony kontakt z żywą przyrodą, jakiego nie zastąpi pracownia szkolna. Ogródek będzie wykorzystywany do realizacji podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych- do kształtowania pożądanych postaw i zachowań.

Pracując w ogrodzie uczniowie:

1.Poznają:

  • Przykłady zróżnicowania budowy roślin i zwierząt w związku z przystosowaniem do środowiska życia
  • Procesy i prawa rządzące przyrodą
  • Właściwości różnych gleb i sposoby ich wykorzystywania do określonych upraw
  • Narzędzia ogrodnicze i sposoby posługiwania się nimi

2.Uświadamiają sobie, że naturalny stan przyrody zależy od działalności i zachowań człowieka

3.Rozpoznają zwierzęta pożyteczne, a także szkodniki żyjące w ogrodzie

4.Uczą się planowania i organizowania pracy w ogrodzie

5.Potrafią naturalnymi metodami  zwalczać chwasty i szkodniki upraw ogrodowych

6.Nabywają umiejętności współpracy w grupie , systematyczności i odpowiedzialności za powierzone zadania

Praca w ogrodzie umożliwia rozwój zainteresowań uczniów.

Wykonywanie prac w ogrodzie uczy szacunku do pracy i jej efektów. Pielęgnacja ogródka ma na celu również propagowanie aktywnego stylu życia i zdrowego odżywiania.

Realizacja przedsięwzięcia podniesie także atrakcyjność zajęć, a ogród szkolny stanie się z pewnością ciekawostką i wizytówką szkoły i poprawiając estetykę jej otoczenia.

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom, które zaangażowały się w stworzenie ogródka szkolnego!