STEAM W SZKOLE

W roku szkolnym 2023/2024 szkoła przystąpiła do współpracy z Fundacją STEAM Polska. To jedyna instytucja w Polsce uprawniona do nadawania certyfikatów STEAMOWY NAUCZYCIEL w ramach europejskiego programu certyfikacji Odznaka+. Certyfikaty te są zabezpieczone cyfrowo w standardzie Open Badges i przyznawane w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji obowiązującego całej Unii Europejskiej. Naszym celem jest uzyskanie tytułu STEAMowiej Szkoły, by stać się wyjątkowym miejscem dla rozwoju potrzeb i możliwości naszych uczniów.  

STEAM jest metodą uczenia się i nauczania, której celem jest zaspokojenie potrzeb gospodarki XXI wieku poprzez rozwój kompetencji przyszłości. STEAM stawia na naukę projektową konsolidującą pięć kluczowych bloków tematycznych: naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę.

Koncepcja ta ukierunkowana jest na kształcenie uczniów, którzy dzięki realizacji projektów potrafią: 

  • myśleć w sposób innowacyjny i niekonwencjonalny,  
  • podejmują rozważne ryzyko,  
  • angażują się w eksperymentalne uczenie się i twórcze rozwiązywanie problemów, 
  • podejmują współpracę i aktywnie uczestniczą w procesach twórczych. 

Rodzic: 

  • dostrzega wartość procesu samouczenia się jego dziecka, 
  • wspiera rozwój i zachęca do podejmowania wyzwań, 
  • pozwala na naukę na błędach i ponoszenie odpowiedzialności, 
  • przygotowuje dziecko do dorosłości.  

Nauczyciele w projektach STEAMowych uczą się: 

  • stawiania pytań i niekonwencjonalnego poszukiwania rozwiązań problemu, 
  • przyjmują rolę pomocniczą,  
  • motywują do działania, 
  • pomagają zrozumieć, że pomyłki i błędy są elementem procesu dydaktycznego, 
  • nie oceniają tylko końcowego efektu, ale również sposób realizacji projektu, 
  • ciągle pogłębiają swoją widzę i doskonalą swój warsztat. 

Szkoła: 

  • ma strategię implementacji STEAM. Wdraża ją i dokonuje jej ewaluacji, 
  • dysponuje STEAMowymi pomocami dydaktycznymi, zarówno cyfrowymi jak analogowymi, 
  • stwarza nauczycielom warunki do rozwoju STEAMowych kompetencji, 
  • kadra pedagogiczna realizuje na co dzień STEAMowe zajęcia, 
  • staje się centrum dzielenia się z innymi placówkami w Polsce dobrymi praktykami edukacyjnymi.  

Nauka w modelu STEAM to rozwijanie indywidualnych talentów każdego z uczniów oraz jednoczesny rozwój kompetencji społecznych, kompetencji cyfrowych oraz szeroko rozumianych postaw przedsiębiorczych. STEAM sprawdza się w nauczaniu uczniów na każdym poziomie edukacyjnym
i stanowi doskonały sposób kształcenia niezależnie od tego, jaki zawód w przyszłości wybiorą uczniowie, rozwija postawy przedsiębiorcze, uczy krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów
i wielu innych umiejętności, które mogą być używane przez całe życie, niezależnie od profesji, jaką się wykonuje. 

W roku szkolnym 2023/2024 osiemnastu nauczycieli otrzymało certyfikat STEAM ADEPT oraz rozpoczęli cykl szkoleń, który zakończy się uzyskaniem odznaki STEAM Technolog w roku szkolnym 2024/2025.

Bibliografia: 

STEAM-owe Lekcje , M.Plebańska, K.Trojańska, e-Litera, Warszawa 2018 

STEAM ADEPT

STEAMOWY NAUCZYCIEL TECHNOLOG