W związku z różną interpretacją respektowania opinii poradni publicznej i niepublicznej wyjaśniamy, że:
Od 1 września 2017 r. niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie mogą wydawać opinii:
- w sprawie spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą (art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe),
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki (§ 6 rozporządzenia w sprawie indywidualnego toku lub programu nauki),
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia (§ 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
- Natomiast od 1 lutego 2017 r. – o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (art. 314 ust. 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, art. 127 ust. 10 ustawy Prawo oświatowe),
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U z 2017 r. poz. 59 ze zm.) – art. 36 ust. 1, ust. 6.
- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.) – art. 191 § 1-2, art. 3045 § 4.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) – § 13, § 20 ust. 14.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534) – § 2-3, § 6 ust. 1.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) – § 16 ust. 2.
Poniższej podajemy informacje wraz z podstawą prawną jakie rodzaje opinii mogą być wydawane przez niepubliczne poradnie psychologiczno- pedagogiczne:
Lp. | Wydawanie opinii w sprawach dotyczy… | Podstawa prawna |
1. | Możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną | art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe |
2. | Potrzeby odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną | art. 36 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe |
3. | Odroczenia obowiązku szkolnego dla dziecka niepełnosprawnego | art. 38 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe |
4. | Zwolnienia z nauki drugiego języka | § 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych |
5. | Nauki w klasie terapeutycznej | § 13 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
6. | Dostosowania wymagań edukacyjnych | § 2 rozporządzenia MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych |
7. | Przyjęcia ucznia, który ukończył 15. rok życia i nie rokuje ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie do oddziału przysposabiającego do pracy | § 16 ust. 2 rozporządzenia MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli |
8. | Udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu | art. 191 § 1-2 Kodeksu pracy |
9. | Braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych | art. 3045 § 4 Kodeksu pracy |
10. | O specyficznych trudnościach w uczeniu się | § 3 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych |
11. | Objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną | § 20 ust. 14 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |