Dla uczniów przygotowujących się do tego ważnego sprawdzianu Biuro Edukacji w Warszawie zrealizowało specjalne filmy edukacyjne.
Filmy edukacyjne powstały we współpracy z warszawskimi nauczycielami i szkołami:
XIII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli oraz Zespołem Szkół Fototechnicznych w Warszawie.
Egzamin w nowej formule
Przypominamy: w związku z pandemią i nauką zdalną tegoroczny egzamin ósmoklasisty zostanie przeprowadzony – jednorazowo – w nowej formule. Na podstawie wymagań egzaminacyjnych zawartych w załącznikach do rozporządzenia ministra, a nie w podstawie programowej.
W przypadku ósmoklasistów zmieniły się m.in. wymagania z j. polskiego i matematyki (zmiana proporcji między zadaniami otwartymi a zamkniętymi, ograniczenie listy lektur) oraz języka obcego (średni poziom biegłości językowej, mniejsza liczba zadań otwartych).
Tematyka zagadnień omawianych w filmach
Kolejne materiały będą sukcesywnie zamieszczane na kanale YouTube do 15 maja.
Filmy są zgodne z obowiązującą podstawą programową i wymaganiami egzaminacyjnymi.
Link do filmów na kanale YouTube WCIES: https://www.youtube.com/channel/UCo8-PC53Ej4pQPx8DEz6d9g
Język polski:
1. Nauka o języku. Typy podmiotów i orzeczeń (a szczególnie orzeczenie imienne);
2. Nauka o języku. Części zdania – w tym zwłaszcza rozróżnianie przydawek i dopełnień;
3. Nauka o języku. Imiesłowy jako formy odczasownikowe;
4. Nauka o języku. Zdania wielokrotnie złożone;
5. Nauka o języku. Słowotwórstwo – w tym zwłaszcza: typy formantów, tworzenie rodziny wyrazów, zrosty, złożenia, zestawienia;
6. Nauka o języku. Frazeologia – znaczenia frazeologizmów, zwłaszcza tych o podłożu mitologicznym;
7. Nauka o języku. Praktyczne przykłady stosowania interpunkcji – w tym zwłaszcza interpunkcja partii dialogowych;
8. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Umiejętność odczytywania symboli i metafor w tekście literackim;
9. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Kompozycja i dekompozycja tekstu – tworzenie śródtytułów do istniejących tekstów;
10. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Różnica między tezą, argumentami i przykładami w rozprawce;
11. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Funkcjonalność wybranych przykładów w obrębie rozprawki, w tym również ich zgodność z tematem;
12. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Oryginalność myślenia w realizacji tematu rozprawki;
13. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Elementy retoryczne przydatne w pisaniu rozprawki i konkretne przykłady ich zastosowania;
14. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Kreatywność w opowiadaniu twórczym;
15. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Logika i porządek wydarzeń opowiadania – związki przyczynowo -skutkowe i ich rola w opowiadaniu twórczym;
16. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Potoczystość i indywidualność stylu – funkcjonalne wykorzystanie środków stylistycznych do indywidualizacji stylu;
17. Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Streszczenie i jego niezbędne elementy;
18. Klasyfikacja rodzajowa i gatunkowa utworów literackich obowiązujących na egzaminie.
Język angielski:
1. Egzamin ósmoklasisty, rodzaje zadań, punktacja, jak się zabrać za poszczególne typy zadań;
2. Egzamin ósmoklasisty – wypracowanie, za co można otrzymać punkty, jak napisać wypracowanie, które spełni wymagania;
3. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi, czasy teraźniejsze – Present Simple;
4. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi, czasy teraźniejsze – Present Continuous;
5. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi – Past Simple;
6. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi – Past Continous;
7. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi. Formy czasu przyszłego: will vs to be going to vs Present Continuous;
8. Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych – budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi – Present Perfect;
9. Strona bierna z czasami teraźniejszymi, przeszłymi i przyszłymi;
10. Stopniowanie przymiotników;
11. Dopełniacz saksoński, określanie co do kogo należy, zaimki osobowe i dzierżawcze;
12. Słuchanie – strategie rozwiązywania zadań ze słuchu;
13. Tryby warunkowe 0 i 1, 2;
14. Parafrazowanie zdań;
15. Czytanie ze zrozumieniem – przykłady strategii rozwiązywania zadań;
16. Zadanie otwarte nr 6 – wpisywanie w luki, dialogi;
17. Czytanie ze zrozumieniem – przykłady strategii rozwiązywania zadań, zadanie 8 – uzupełnianie zdań w tekście;
18. Regularne i nieregularne czasowniki.
Matematyka:
1. Ułamki zwykłe i dziesiętne, działania, oś liczbowa (1);
2. Ułamki zwykłe i dziesiętne, działania, oś liczbowa (2);
3. Wielokąty, wzory, własności, trójkąty równoramienne, miary kątów (1);
4. Wielokąty, wzory, własności, trójkąty równoramienne, miary kątów (2);
5. Twierdzenie Pitagorasa;
6. Pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, graniastosłupa, ostrosłupa (1);
7. Pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, graniastosłupa, ostrosłupa (2);
8. Skala;
9. Obliczenia zegarowe;
10. Droga, prędkość, czas;
11. Jednostki w matematyce – zestawienie, porównanie, zamiana;
12. Potęgowanie i pierwiastkowanie (szacowanie);
13. Wyrażenia arytmetyczne;
14. Wyrażenia algebraiczne, w tym tekstowe;
15. Równania z jedną niewiadomą, w tym praktyczne tekstowe;
16. Proporcjonalność i jej wykorzystanie;
17. Obliczenia procentowe, w tym tekstowe praktyczne;
18. Liczba obiektów i prawdopodobieństwo zdarzenia.