Dobra maniera korzystania z Internetu
Pocztę elektroniczną (służbową) należy odbierać tak często jak to możliwe i odpowiadać na każdą wiadomość. Dobrze jest, odpowiedzieć w ciągu 24 godzin od otrzymania wiadomości. Brak odpowiedzi może być źle zrozumiany i potraktowany jako lekceważenie.
W związku z tym, należy przestrzegać etykiety dobrego zachowania tak jak w kontakcie osobistym tak i przez Internet (komunikatory, poczta e-mail, portale społecznościowe).
Przykładowe zachowania:
- Wycisz telefon podczas spotkań.
- Zerkanie na telefon w czasie spotkania, to brak szacunku dla drugiej osoby, a wysyłanie e-maili w czasie spotkania, to już zupełny brak kultury.
- W czasie pracy (biuro, szkoła, miejsca publiczne, itp.) wyciszaj telefon- włącz wibrację.
- Jeśli wiesz, że się spóźnisz na spotkanie -zadzwoń, nie wysyłaj SMS-a.
- Zawsze wpisuj temat wiadomości, listu.
- Szanuj czas innych.
W Internecie także obowiązuje grzeczność, punktualność, dyskrecja, itp. Nie wysyłaj widomości po godzinach pracy (z reguły jest to godzina 18:00), nie wysyłaj służbowych wiadomości w dni wolne od pracy.
- Szanuj przestrzeń wirtualną innych ludzi.
- Nie zaśmiecaj Internetu, niepotrzebnymi wiadomościami.
- Wysyłaj wiadomości tylko do zainteresowanych osób.
- Szanuj język, którym się posługujemy.
- Nie kładź telefonu na stole w miejscu publicznym (ani na innym meblu).
- Nie przekazuj dalej czyjegoś maila bez zgody nadawcy.
- Pisz i wysyłaj widomości w taki sposób jak byłyby one napisane na papierze i właściwie zaadresowane. Wyobraź sobie sytuację, gdy do koperty wkładasz list, a na kopercie wpisujesz dziesięć adresów – jak myślisz, co listonosz zrobi z tak zaadresowanym listem.
A tak przy okazji, takt – to wyczuwanie, co można a czego nie.
Brak taktu to nieumiejętność zachowania w określonych sytuacjach.
Nietakt – to wszystko to, co może drugą osobę urazić.
Zespół Informatyczny Sp3 w Ząbkach
Katarzyna Łoś, Sławomir Biały, Mirosław Urbaczewski