Od wielu lat październik jest miesiącem, w którym Europejskie Towarzystwo Dysleksji zaprasza do udziału w akcji społecznej. Celem tego wydarzenia jest przypomnienie, że są wśród naszych podopiecznych, dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Tegoroczny Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji przypada w okresie 3 – 9 października pod hasłem Przełamujemy bariery.
W związku z tym nasza szkoła przyłączyła się do tych obchodów. Jedną z inicjatyw propagującą tę idę jest podnoszenie świadomości nauczycieli, uczniów i rodziców czym jest dysleksja, i jak są jej symptomy. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem poniżej. Kolejna inicjatywą szkolną jest ogłoszenie konkursu na grę ortograficzną. Szczegóły znajdą Państwo poniżej.
Konkurs na Grę Ortograficzną
CELE KONKURSU
- Motywowanie uczniów do podejmowania wysiłku związanego z opanowaniem zasad ortograficznych.
- Utrwalanie zasad ortograficznych dotyczących pisowni wyrazów z „ó”, „u”, „rz”, „ż”, „ch”, „h”.
- Stwarzanie warunków do odnoszenia sukcesów przez dzieci.
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności poprzez realizację autorskich pomysłów.
- Podwyższenie samooceny i zwiększenie wiary we własne możliwości.
- Propagowanie Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.
REGULAMN KONURSU:
- Konkurs skierowany jest do uczniów klas II – VIII.
- Technika wykonywania prac jest dowolna, format – dowolny, rodzaj – plansza lub karty.
- Do pracy należy dołączyć karteczkę z danymi autora (klasa, imię i nazwisko).
- Praca konkursowa powinna zawierać elementy charakterystyczne dla gry planszowej np. „Grzybobranie” „Chińczyk” itp.: tytuł, instrukcję gry, plansze, pionki, fiszki, karty.
- Ocenie podlegać będą pomysłowość, zgodność z zasadami pisowni, staranność wykonania, atrakcyjność gry.
- Najciekawsze prace zostaną nagrodzone. Przewidziane są trzy nagrody za I, II, III miejsce w każdej kategorii wiekowej ( kl. II – IV, oraz V-VIII)
- Prace konkursowe proszę przekazać do wychowawcy klasy bądź do pedagoga, psychologa lub logopedy do dnia 31.10.2022r.
- Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w dniu 4.11.2022r.
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do popularyzowania prac na terenie szkoły i ich eksponowania na wystawie.
- Dodatkowych informacji na temat konkursu udzielają panie: Dorota Kalbarczyk (pedagog), Katarzyna Markowska (psycholog), Iwona Żórawska (logopeda).
Zapraszamy do zabawy!
Czym jest dysleksja?
Jak ją rozpoznać? Jak pomóc uczniowi z dysleksją.
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w uczeniu się m.in. czytania, pisania, liczenia. Trudności te wynikają z pewnych zakłóceń w rozwoju dziecka czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), ruchu czy koncentracji. Dysleksja rozwojowa nie jest wynikiem wolniejszego rozwoju umysłowego czy braku inteligencji. Bardzo często jest diagnozowana u uczniów, którzy osiągają dobre wyniki w testach inteligencji i nauce.
Specjaliści wyróżniają różne rodzaje dysleksji rozwojowej:
– dysleksja – trudności w czytaniu (dzieci czytają zwykle wolniej),
– dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych),
– dysgrafia – trudności w opanowaniu czytelnego pisania,
– dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki.
U jednej osoby mogą występować wszystkie rodzaje dysleksji rozwojowej, ale najczęściej występuje dysleksja związana z dysortografią.
Symptopmy zapowiadające przyszłe trudności w czytaniu i pisaniu zauważane są w okresie nauczania początkowego w klasach I-III, a powinny być dostrzeżone już w okresie przedszkolnym. Są to objawy dysharmonii rozwoju psychoruchowego (opóźnienia rozwoju niektórych funkcji poznawczych i ruchowych), które leżą u podstaw uczenia się czytania i pisania. W takich przypadkach mówi się o ryzyku dysleksji. Bezpośrednią przyczyną trudności w nauce o charakterze dyslektycznym jest nieharmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka, co oznacza, że niektóre funkcje rozwijają się dobrze, zaś inne z opóźnieniem.
Dotyczy to przede wszystkim zaburzeń rozwoju funkcji poznawczych i ruchowych, które biorą udział w czytaniu i pisaniu oraz ich współdziałania.
- Nieprawidłowości rozwoju funkcji słuchowo – językowych objawiają się jako zaburzenia uwagi, pamięci i percepcji słuchowej:
– dziecko nie dostrzega różnicy między głoskami np. p-b, myli je podczas zapisywania, myli także wyrazy różniące się jedną głoską np. kosa-koza;
– dziecko ma trudności z wydzielaniem sylab i głosek ze słów (np. ko-za; k-o-z-a), czego konsekwencją jest opuszczanie lub dodawanie liter lub sylab w zapisywanych wyrazach, rozpoznawanie rymujących się słów, przekręcanie wyrazów w czasie pisania,
– opuszczanie wyrazów podczas dyktanda, zapominanie właściwego słowa podczas samodzielnego pisania.
- Nieprawidłowości funkcji wzrokowych objawiają się jako zaburzenia uwagi, spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej i powodują:
– trudności z zapamiętywaniem liter i ich odróżnianiem, mylenie liter podobnych kształtem np. n-m,
– trudności w nauce czytania elementarnego, ponieważ nieprawidłowe rozpoznawanie liter uniemożliwia sprawne literowanie (określane też głoskowaniem), czyli odnoszenie do spostrzeganych liter przypisanych im głosek,
– trudności z utrwalaniem poprawnej pisowni tzw. trudnych wyrazów – zawierających trudność ortograficzną (np. rz czy ó niewymienne).
- Deficyty rozwoju funkcji ruchowych, szczególnie motoryki rąk powodują:
– wolne tempo pisania,
– niski poziom graficzny pisma np. nieczytelne pismo,
– szybkie męczenie się ręki,
– trudność z zapamiętywaniem wzorców ruchowych, automatyzujących zapisywanie poprawnej formy niektórych wyrazów (np. który, król, rzeka, itp.).
- Zaburzenia orientacji utrudniające rozpoznawanie kierunków w przestrzeni
i stronach ciała powodują:
– mylenie liter o podobnych kształtach, ale inaczej położonych w przestrzeni, np. p-b-d-g,
– pismo lustrzane, zapisywanie wyrazów lub działań matematycznych od strony prawej
do lewej.
Wczesne zaobserwowanie przez rodziców i nauczycieli objawów tzw. ryzyka dysleksji pozwoli zrozumieć problemy dziecka i podjąć stosowne ćwiczenia.
W naszej szkole od wielu lat uczniowie klas pierwszych w miesiącach XI-XII podlegają działaniom diagnostycznym w oparciu o kwestionariusz Wczesnej Diagnozy Ryzyka Dysleksji wg. M. Bogdanowicz.
Kolejnym elementem naszych działań jest analiza badania ankietowego i wytypowanie uczniów do różnych oddziaływań, w zależności od stopnia zagrożenia tym ryzykiem. Uczniowie z wysokim ryzykiem występowania dysleksji zostają skierowani do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu pogłębienia diagnozy, a na terenie szkoły objęci zajęciami terapeutycznymi.
Badanie psychologiczne jest elementem pogłębionej diagnozy, pozwala ocenić poziom funkcjonowania intelektualnego. Badana jest zdolność koncentracji uwagi, pamięć, spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, sprawność ruchowa i inne czynności poznawcze.
Dysleksję rozwojową rozpoznaje się po stwierdzeniu u dziecka:
– prawidłowego rozwoju umysłowego,
– opóźnień rozwoju funkcji stanowiących podstawę do wykształcenia umiejętności czytania
i pisania,
– wczesnego występowania trudności w nauce czytania i pisania,
– nasilenia i utrzymywania się trudności, pomimo podjętych działań terapeutycznych.
Drugim elementem diagnozy ucznia w kierunku występowania lub nie dysleksji, jest badanie pedagogiczne, które obejmuje ocenę umiejętności głośnego czytania (tempa, techniki i liczby błędów) oraz stopnia zrozumienia czytanego tekstu. Z kolei ocena poziomu pisania obejmuje analizę zeszytów oraz prac pisemnych dziecka: ze słuchu (dyktando), ze wzoru (przepisywanie) oraz z pamięci.
Opinia specjalistyczna nie zwalnia ucznia od dalszej pracy, lecz ma służyć ukierunkowaniu działań na pomoc specjalistyczną w szkole (udział w zajęciach terapeutycznych) i w domu (praca własna ucznia pod kierunkiem rodziców).
Zespół Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej SP3 Ząbki